~ Hati Yang Emo.. ~


Rasa kesal dan marah kita timbul terhadap orang yang sering menyakiti kita, sehingga menyebabkan ada keinginan untuk membalas dendam. Ia  adalah suatu bentuk tindakbalas  dari kemarahan yang menggoncang jiwa kita tadi. Nampaknya ia memang sesuatu cukup mengkhuatirkan . Sahabatku, mari kita belajar untuk lebih bersabar menjalani hidup ini.
Kali ini saya  ingin berkongsi tentang cara-cara meredakan amarah.:
1. Langkah awal apabila kita merasakan perasaan marah melanda, sebaiknya kita segera Membaca Ta’awwudz. Kerana hanya kepada Allah kita dapat meminta pertolongan.
Rasulullah bersabda  kalimat yang diucapkan nescaya akan hilang kemarahan seseorang, iaitu A’uudzu billah mina-syaithani-r-rajiim, Aku berlindung kepada Allah dari godaan syaitan yang terkutuk (H.R. Bukhari Muslim).
.
2. Bersegeralah mengambil air wuduk
Rasulullah bersabda kemarahan itu dari syaitan, sedangkan syaitan tercipta dari api, api hanya dapat dipadam dengan air, maka kalau kalian marah berwuduklah (H.R. Abu Dawud).

3. Masih belum hilangkah perasaan marah sahabat? Jika sahabat marah dengan keadaan berdiri maka duduklah, jika masih belum hilang maka berbaringlah.
Setiap emosi memerlukan persiapan tenaga untuk mengekspresikannya.
.
4. Jika langkah diatas masih belum mampu menghilangkan rasa kesal didalam diri sahabat. Sebaiknya sahabat, diam. Menjaga perkataan lalu banyak  berzikir atau membaca surut cinta dari Allah (Al qur’an).
Ajarilah (orang lain), mudahkanlah, jangan mempersulit masalah, kalau kalian marah maka diamlah (H.R. Ahmad).
.
5. Islam mempunyai penyelesaian meredakan amarah. Tidak perlu mencari bomoh untuk balas dendam, terlalu kuno dan primitif  jika anda menggunakan cara tersebut. Ingatlah, jika kita yang menyimpan dendam kesumat maka pemiliknya lah yang akan mendapat akibat tersebut pertama sekali. Ya, penyakit datang dari diri kita sendiri.
Ketahuilah, sesungguhnya marah itu bara api dalam hati manusia. Tidakkah engkau melihat merahnya kedua matanya dan tegangnya urat darah di lehernya? Maka barangsiapa yang mendapatkan hal itu, maka hendaklah ia menempelkan pipinya dengan tanah (sujud). (H.R. Tirmidzi)

Sahabat, ketahuilah bahawa marah itu adalah merugikan
Rugi tenaga, energi tubuh kita habis kerana marah-marah.
Rugi waktu, aktiviti yang bermanfaat mungkin tertangguh gara-gara marah.
Rugi barang, kepada yang suka menghempas barang apabila marah :P
Rugi kesihatan. Kesihatan kita sendiri akan terjejas jika marah berterusan.

No comments:

Post a Comment